26/11 Mathias 8ste in DD2 Rotax Max Grand Finals!


Vanuit P26 gestart opgeklommen naar P8 in spektakelfinale.


Op de Al Ain Raceway in de Verenigde Arabische Emiraten werden afgelopen week de Rotax Max Grand Finals gereden. Zowat 260 piloten uit alle werelddelen namen deel aan dit evenement.
Onder hen TeamDF-rijder Mathias Detige die uitkwam in de DD2, de topklasse van de Rotax Max.
72 DD2 rijders streden in Al Ain 3 dagen lang om een plaatsje bij de beste 36 die de Finale zouden gaan rijden.
Dit jaar was CRG de chassis-leverancier voor de DD2 klasse. De karts werden zoals gebruikelijk op de Grand Finals via loting toegewezen. De toegelaten set-ups zijn strikt gereglementeerd met de bedoeling de strijd zo egaal mogelijk te houden. Voor Kobe en Mathias kwam het er dus op aan om de kart zo goed mogelijk af te stellen om de strijd met de wereldtop aan te gaan.

Tijdens de trainingen zat Mathias meteen in een goed ritme. Maar het belangrijkste was om dit in de zeer belangrijke chrono-rit te bevestigen. Mathias deed het! Hij klokte de 2e tijd in zijn groep van 36 rijders. Algemeen betekende dat de 4e Qualificatietijd. Op basis van de Qualificatie-ranking werden de rijders daarna in 4 groepen van 18 rijders gedeeld (A-B-C-D). En de 4 groepen gingen dan onderling racen in de Qualificatie-races op donderdag en vrijdag. Mathias vertrok telkens vanuit P2, op de eerste rij dus, buitenkant baan, niet ideaal, met telkens een fel opzittend treintje concurrenten op de huid.

Hij nam geen risico’s in de starts en finishte op donderdag in zijn Heats knap P3 en P4. De plaats in de finale was bijna een feit. In de derde Qualification Heat op vrijdagochtend werd Mathias dan zevende. Opdracht volbracht: finale plaats veilig gesteld en hoe! Mathias eindigde in de Qualification Ranking P6. Hij zou dus op zaterdagochtend vanuit P6 aan de Pre-Finale beginnen. Daar hadden we voor ons vertrek naar Dubai meteen voor getekend.
Toch zat Kobe verveeld met het feit dat de snelheid van de eerste dagen wat verdwenen was op Mat’s CRG. Een check-up in CRG-tent had eerder al uitgewezen dat het chassis vooraan telkens weer doorboog. Op vrijdagavond besliste hij ook de positie van het stoeltje aan te passen, steeds een ingrijpende verandering op een kart.

De warm-up op zaterdagochtend moest gereden worden op de nieuwe race-banden dus Mathias kreeg de opdracht om slechts 1 snelle ronde te rijden en dan de pits weer op te zoeken.
Zijn tijd was geen knaller en de bezorgdheid binnen het Team Belgium kamp nam toe. In laatste instantie besloot Kobe voor de start van de Pre-Finale alsnog een andere tandwielverhouding te monteren in de hoop wat snelheid terug te vinden. Ook de lekkende brandstofpomp werd uit voorzorg vervangen


Mathias verscheen dus aan de start van de Pre-Finale met een totaal gewijzigde afstelling.
Zijn start en eerste 2 ronden waren goed. Hij zat in de kopgroep. Maar al snel merkten we dat Mathias in de problemen kwam. De CRG viel haast stil bij het accelereren uit de snelle bochten. Mathias gleed weg in het klassement, hoe hard hij ook probeerde de schade te beperken.
Hij kwam uiteindelijk pas als 26ste door de finish…

Wat een opdoffer. De ganse week liep het prima en net wanneer het echt belangrijk werd liet de mechaniek Mathias en Kobe in de steek.
Mathias gaf mee dat de nieuwe tandwielverhouding beter was, dus een motorprobleem was het niet. Tim De Feyter keek de carburator na maar legde even later de vinger op het probleem: de “nieuwe”, pas gemonteerde brandstofpomp bleek defect! Meteen werd de oude pomp weer op de kart gezet.
Intussen was het kwaad echter geschied. Mathias zat aanvankelijk in zak en as maar naargelang de start van de grote Finale (de enige race die telt eigenlijk) dichterbij kwam was hij weer helemaal opgeladen en gefocust om er het beste van te maken. De Finale ging over 21 ronden, en het team pepte Mathias nog extra op en geloofde nog in een Top 10 finish.
De start van de finale verliep goed voor Mathias. Hij ging beheerst door de eerste bocht, bleef uit de brokken en kon jacht beginnen maken op de rijders voor hem. Wat volgde was een spectaculaire inhaalrace van Mathias. Ronde na ronde kon hij plaatsen goedmaken en hij zorgde voor enkele gesmaakte inhaalacties. Mathias kon opklimmen tot de negende plaats. Hij zat in het ritme van de kopgroep maar die was buiten bereik. In de laatste ronden had Mathias het aan de stok met Roy Bakker, en dat duel zorgde opnieuw voor spektakel tussen de Nederlander en de snelste Belg uit de DD2.

Mathias werd uiteindelijk nog 8ste geklasseerd nadat de Fin Huttunen een straftijd opgelegd kreeg.
Hij stapte met een brede glimlach uit zijn kart. De spanning van de afgelopen dagen viel van hem af. Nadat hij eerder dit seizoen bij de besten in Europa was gaan horen, had hij net bewezen ook absoluut zijn plaats bij de DD2-wereldtop te hebben.
De Canadees Pier-Luc Ouellette werd Wereldkampioen, voor de Australiër Jason Pringle en de Est Georg Vann. De andere Belgen Xen De Ruwe, Jules Szymkowiak en Christophe Raymakers eindigden respectievelijk P10, P14 en P29.

Bij de DD2-Masters was Danny Brand in supervorm in Al Ain. Hij zorgde voor de enige podiumplaats voor Team Belgium door tweede te worden achter de ervaren Zuid-Afrikaan Cristiano Morgado. Christophe Adams werd verdienstelijk zesde.

Bij de Senior Max werd de Brit Ben Cooper wereldkampioen. Nicolas Claes haalde de Finale maar moest na een motorprobleem achteraan starten. In die Finale reed Nicolas enkele snelle rondetijden, en hij finishte P22. Eerder geraakte de andere Belgische Senior Max rijder Michael Cool niet door de herkansingen.

Intussen is de locatie voor de 2012 Rotax Max Grand Finals al bekend gemaakt. Het wordt het Portugese Portimao.